Bijwerkingen? Melden!

Soms hebben zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten bijwerkingen. Het melden van deze bijwerkingen is van belang. Die boodschap gaven de drogisterijbranche en het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb af in hun voorlichtingscampagne ‘Bijwerkingen? Melden!’ in 2600 drogisterijen. Consumenten kunnen bijwerkingen melden via de website.

Bij de drogist zijn zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten zonder doktersrecept verkrijgbaar. Bijvoorbeeld pijnstillers, hoestmiddelen en middelen tegen hooikoorts waarmee de consument zelf kortdurende kwalen kan verhelpen. Maar ook gezondheidsproducten, zoals vitamines of afslankmiddelen. “Geneesmiddelen worden goed onderzocht voordat ze op de markt komen en zijn bij normaal gebruik nuttig en veilig te gebruiken. Maar omdat zij werken hebben zij soms ook bijwerkingen. Een bijwerking is een ongewenst effect van een geneesmiddel of gezondheidsproduct. Deze bijwerkingen zijn in het algemeen al bekend en niet ernstig. Denk aan misselijkheid of hoofdpijn. Maar soms kunnen er toch nieuwe bijwerkingen aan het licht komen”, vertelt Agnes Kant, directeur Lareb.

Lareb wil een completer beeld krijgen van bijwerkingen van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten. De drogisterijen kunnen daar een bijdrage aan leveren door klanten te stimuleren om bijwerkingen te melden Agnes Kant: “Met deze meldactie willen wij in de eerste plaats bereiken dat consumenten weten dat het mogelijk is om bijwerkingen van zelfzorgmiddelen en gezondheidsproducten te melden. En natuurlijk willen we ook het belang ervan onder de aandacht brengen. Met de meldingen krijgt Lareb een beter inzicht in de veiligheid van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten.”

Lareb verzamelt en beoordeelt en analyseert meldingen van bijwerkingen van zorgverleners en consumenten. “Meldingen kunnen bijvoorbeeld leiden tot waarschuwingen, aanpassing van de bijsluiter of samenstellingen van de producten,” licht Agnes Kant toe “Dat wil helemaal niet zeggen dat we dat verwachten. Maar wel willen we graag meer bekendheid geven aan het belang van het meldingen, zodat we zeker weten dat we een goed en compleet beeld hebben.”

Waarom melden?

“Eén persoonlijke ervaring zegt niet zo veel, maar als blijkt dat veel meer mensen hetzelfde ervaren, kan blijken dat er wel degelijk iets aan de hand is”, zegt Kant. Misschien blijkt een geneesmiddel toch nog een bijwerking te hebben die niet eerder aan het licht is gekomen. Als wij dat niet weten, kunnen we er ook niets aan doen. Het is daarom van belang dat persoonlijke ervaringen van bijwerkingen op één centraal punt - bij Lareb - bij elkaar komen. Meldingen van consumenten geven ons waardevolle informatie waarmee de veiligheid van deze geneesmiddelen beter bewaakt kan worden. Dat is in het belang van iedere consument. Melden dus! Daar wordt iedereen beter van.”
 

Campagnematerialen