Gezond gewicht

Maar liefst 53% van de volwassen mannen en 42% van de volwassen vrouwen is te zwaar. Ook kinderen worden steeds zwaarder. De (assistent-)drogist kan deskundige voorlichting geven over het voorkomen en bestrijden van overgewicht.

Overgewicht ontstaat als ons lichaam langere tijd meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt. Dus als iemand méér eet dan hij of zij nodig heeft. Het overschot aan energie wordt opgeslagen als lichaamsvet. Met de Body Mass Index (BMI) is overgewicht te berekenen. Daarvoor wordt het lichaamsgewicht gedeeld door het kwadraat van de lichaamslengte. Dit is de BMI-score. Bijvoorbeeld: 70 : (1.72 x 1.72) = 24.

  • Ligt de BMI tussen 18,5 en 25, dan is er sprake van een gezond gewicht.
  • Bij een score tussen de 25 en 30 is iemand te zwaar.
  • Komt de score boven de 30, dan is er sprake van ernstig overgewicht (obesitas).

Waarom letten op een gezond gewicht?

Een gezond gewicht is om verschillende redenen belangrijk. Het is vaak beter voor iemands zelfbeeld en bovendien is het gezonder. Overgewicht is een bedreiging voor de volksgezondheid. Het leidt bijvoorbeeld jaarlijks tot circa 40.000 nieuwe gevallen van ouderdomsdiabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Ook kunnen te veel kilo’s rugklachten, gewrichtsproblemen en vruchtbaarheidsstoornissen veroorzaken. Genoeg reden dus om te streven naar een gezond gewicht!

Convenant Gezond Gewicht: gezamenlijke aanpak

Het Convenant Gezond Gewicht is een uniek samenwerkingsverband van in totaal 27 partijen; overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Gezamenlijk zetten ze zich via diverse projecten in om onder andere de bewustwording van de gezondheidsrisico’s te vergroten. Er zijn vier deelconvenanten: werk, school, consument & vrije tijd en JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) met afspraken op elk specifiek terrein. Het convenant loopt van 2010 tot 2015.

Voorkomen is beter dan genezen: balans tussen eten en bewegen

Afvallen is niet makkelijk. Lijnen leidt vaak tot frustratie en soms tot het beruchte ‘jojo-effect’. Daarom is overgewicht voorkomen beter. Essentieel daarin is een goede balans tussen eten en bewegen:

  • Gevarieerd eten met veel vezelrijke producten, zoals groente, fruit, brood en aardappelen.
  • Niet te veel vet, suiker en alcohol.
  • Elke dag voldoende bewegen (jeugd: dagelijks een uur; volwassenen: 5x per week 30 minuten matig intensief).
  • Het gewicht regelmatig controleren (1x per week tot 1x per maand) en direct ingrijpen als dat nodig is. Door iets minder te eten en iets meer te bewegen is een streng dieet te voorkomen.

Helpende hand

De drogist kan een handje helpen in de eerste stap naar een gezond gewicht. Met een deskundig advies over verantwoord afvallen en een gezonde leefstijl. Een te eenzijdig dieet kan leiden tot een gebrek aan belangrijke voedingsstoffen. Naast advies over een goede balans heeft de drogisterij voedingssupplementen. Diverse producten kunnen een dieet ondersteunen en helpen om een paar kilo kwijt te raken. Bijvoorbeeld maaltijdvervangers, vezelrijke producten en producten die invloed hebben op de eetlust en spijsvertering. De drogist adviseert over wat het beste past en helpt ook deze producten verstandig te gebruiken. De sleutel tot een gezond gewicht blijft een gezonde leefstijl.

Meer weten?

Campagne

Omdat de drogisterijbranche haar steentje wil bijdragen aan een deskundige voorlichting over een gezond gewicht, is in 2005 tijdens een landelijke publiekscampagne in 3.000 drogisterijen extra aandacht gevraagd voor dit thema.  Tijdens de campagneperiode hingen er opvallende raamposters bij de drogisterijen.