Veilig vrijen

Vooral jongeren lopen risico op een soa. Een condoom is het beste voorbehoedsmiddel om Soa te voorkomen, was de boodschap van een campagne van CBD samen met stichting Soa Aids in 2004. De drogist adviseert, ook over veilig vrijen.

Onder jongeren bestaan nog veel misverstanden. 37 procent van de jongens denkt dat je minder snel hiv en soa oploopt als je je goed wast. En 24 procent van de meisjes weet niet dat er soa zijn waar je onvruchtbaar van kunt worden (bron: Seks onder je 25e, Rutgers WPF en Soa Aids Nederland, 2012). Jongeren zijn dan ook een belangrijke doelgroep in de preventie en bestrijding van soa/hiv.
Vooral chlamydia komt onder jongeren veel voor, zo blijkt uit cijfers van het RIVM. Het blijft daarom nodig jongeren te wijzen op het belang van condoomgebruik.

Soa sluipend

Een seksueel overdraagbare aandoening (soa) kan sluipend zijn: besmetting is vaak niet zichtbaar en er zijn lang niet altijd klachten. Maar dat wil nog niet zeggen dat er niets aan de hand is. Wie niet weet dat hij of zij een soa heeft, blijft anderen besmetten. En een soa kan ernstige gezondheidsgevolgen hebben. De huisarts is het eerste aanspreekpunt, ook voor vragen over seksualiteit en een vermoeden van soa/hiv. Daarnaast is er aanvullende zorg bij de soa-poli’s.

De drogist adviseert

De drogist vindt het belangrijk het gebruik van condooms te stimuleren. En jongeren te adviseren. De meeste winkels hebben speciaal een balie of hoekje waar rustig en met voldoende privacy advies kan worden gegeven. Na onveilig vrijen, kan ook de mogelijkheid van een zwangerschap bestaan. Vrouwen die snel handelen, kunnen in een noodsituatie gebruik maken van de morning-afterpil. Ook hierover kan de drogist adviseren.

Meer weten

Campagne

In juni 2004 vroegen de verenigde drogisterijen in Nederland aandacht voor veilig vrijen. Doel van de campagne was het voorkomen en verminderen van het aantal mensen met een soa. Daarnaast ook bewustwording en voorlichting, in het bijzonder aan jongeren met een verhoogd risico op een soa: lager opgeleide jongeren, allochtone jongeren en homosexuele jongeren. Centrale boodschap van de campagne was: een condoom is het beste voorbehoedsmiddel om Soa te voorkomen. Deze boodschap brachten de drogisterijen onder de aandacht d.m.v. een persbericht en doot raamposters in de drogisterijen. De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met stichting Soa Aids.