Groei in verkoop zelfzorggeneesmiddelen

15 maart 2017

De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is het afgelopen jaar flink gegroeid. In totaal gaf de consument 719 miljoen euro uit aan zelfzorgproducten, 3,9 procent meer dan in het jaar daarvoor, zo meldt Neprofarm. Dat blijkt uit gegevens van QuintilesIMS.

Met 76 procent marktaandeel zijn drogisterijen nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor zelfzorgmiddelen. Het marktaandeel van zelfstandige drogisterijen nam af met 7,8 procent, terwijl ketendrogisterijen 8,2 procent konden bijschrijven.

Ook supermarkten deden het goed: daar werden 5,6 procent meer zelfzorgmiddelen verkocht. Het marktaandeel van apotheken steeg licht met 0,6 procent. Supermarkten en apotheken hebben een vergelijkbaar marktaandeel van rond de 12 procent.

Top drie zelfzorgproducten

Net als voorgaande jaren bestond in 2016 de top drie van meest verkochte groepen zelfzorgmiddelen uit producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Omzetgroei zat in alle kanalen met name in de verkoop van zelfzorgmiddelen voor de luchtwegen (5,8 procent), spijsverteringspreparaten (6 procent) en pijnstillers (3 procent).

Per productgroep

De omzetgroei in 2016 (in miljoen euro op consumentenniveau) zag er per productgroep in de drogisterij als volgt uit:

Productgroep                                Omzet 2016              Groei tov 2015
Vitamines / mineralen                     110.2                          2,4 %
Producten voor de luchtwegen       104.8                          6,1 %
Producten tegen pijn                       102.5                          3,5 %
Producten voor huid en haar            53.5                           3,2 %
Spijsverteringspreparaten                40.0                           5,5 %
Urogenitale zorg en voortplanting    30.4                           8,7 %
Overigen                                         104.6                          3,9 %
Totaal omzet drogisterijen           546.0                          4,2 %