Reactie CBD op mystery shop onderzoek Gezondgids

Maarssen, 7 augustus 2015

In de Gezondgids van 7 augustus j.l. is een onderzoek gepubliceerd naar advies bij de verkoop van miconazol in 40 drogisterijen en 40 apotheken. In de case gebruikte de mystery shopper bloedverdunners. Omdat bloedverdunners een wisselwerking hebben met miconazol, zou de mystery shopper geen miconazol mogen gebruiken.  In dit onderzoek gaven de meeste drogisterijen miconazol mee aan de klant. De kassacheckvraag (‘wilt u advies’) werd door 16 drogisterijen gesteld. “Dat laatste punt herkennen wij niet uit jaarlijkse representatieve mystery shop onderzoeken, aldus Marten Hummel, directeur CBD.

In navolging van het onderzoek van de Consumentenbond heeft EditieNL op 6 augustus j.l. ook bij enkele drogisterijen getoetst of de kassacheck werd uitgevoerd, met wisselend resultaat. CBD-directeur Marten Hummel licht toe: “Wij vinden dat elke drogisterij de kassacheck moet doen als de klant een geneesmiddel koopt. Uit eerdere (grootschalige) onderzoeken blijkt ook dat inmiddels driekwart van de drogisterijen dit normaal gesproken doet. Een percentage dat wij graag nog verder zien stijgen, in de branche wordt hier ook hard aan gewerkt.
Wat betreft de wisselwerkingen in deze casus van de Consumentenbond is enige nuance op zijn plaats: het behoort tot de verantwoordelijkheid van de huisarts om zijn patiënt te informeren welke geneesmiddelen er niet gebruikt mogen worden met een receptgeneesmiddel. Dat is niet een verantwoordelijkheid van de drogist. Drogisten vragen dan ook niet zomaar  uit zichzelf naar het gebruik van geneesmiddelen die een klant op recept gebruikt. Wanneer een klant ernaar vraagt, kan de drogist het beste doorverwijzen naar de huisarts. Overigens staat in de huisartsenrichtlijn vermeld dat miconazol niet met bloedverdunners samen gaat, maar de bijsluiter van miconazol is hier niet duidelijk over.

Adviesprotocol

Wat mag van de drogist worden verwacht bij aankoop van een zelfzorggeneesmiddel? De drogist moet de klant adviseren, tenzij de klant aangeeft daar geen behoefte aan te hebben. Dat betekent: (1) de kassamedewerker moet checken of de klant advies wil. (2) Als de klant geen advies wil, dan moet de medewerker de klant in dit geval erop wijzen om de bijsluiter te lezen. (3) Als de klant wél advies wil, wordt hij geholpen door een gediplomeerde (assistent-)drogist, aan de hand van de WASA-vragen die van toepassing zijn. (4) Mocht de klant tijdens het gesprek duidelijk maken dat hij bloedverdunners gebruikt, dan kan de (assistent-)drogist de klant naar de huisarts verwijzen voor overleg.

Risicowaarschuwingen

De drogisterijbranche draagt natuurlijk graag bij aan goede informatievoorziening aan de patiënt/consument. Daarom is de branche dit jaar met het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik gestart om in kaart te brengen wat de belangrijkste risicowaarschuwingen zijn bij het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen en op welke manier drogisten dit in de praktijk zouden kunnen uitvoeren.

Noot voor redactie, niet voor publicatie

Meer informatie bij:

Centraal Bureau Drogisterijbedrijven
Koepelorganisatie en kenniscentrum voor Drogisterijen

Contactpersoon: Delana Bagman
0346-584200
dbagman@cbd-maarssen.nl