Nieuws

Consument wil persoonlijk advies over pijnstillers

9 november 2018

Consumenten en chronische patiënten willen bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen als pijnstillers persoonlijk advies door deskundig personeel. Dit blijkt uit de jaarlijkse Pijnpeiling van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) in opdracht van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD). Pijnstillers als zelfzorggeneesmiddel zijn veilig bij het juiste gebruik. De kennis over veilig gebruik schiet echter te kort, ook bij chronische patiënten, die veel pijnstillers slikken: 40% van chronische patiënten weet niet dat vrij verkrijgbare pijnstillers forse bijwerkingen kunnen hebben. En de helft van chronische patiënten beschikt over onvoldoende kennis over het gebruik van combinaties van pijnstillers. Een zorgelijk beeld met een hoopvol randje, volgens IVM-directeur Ruud Coolen van Brakel: “Het is positief dat een groot deel van de respondenten openstaat voor persoonlijk advies, ook van de drogist, en zelfs als dat advies ongevraagd is.”



5 november: week van de Pijn en Pijnstillers

16 oktober 2018

Om de consument meer bewust te maken van het juiste gebruik van zelfzorggeneesmiddelen organiseert de drogisterijbranche op 5 november de jaarlijkse week van de Pijn en Pijnstillers. Alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg doen mee aan de campagne. Thema dit jaar is het belang van persoonlijk advies in de winkel bij de aankoop en gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Deze middelen zijn veilig bij juist gebruik. Maar consumenten overschatten de eigen kennis van pijnstillers en onderschatten de risico’s. Daarom organiseert de drogisterijbranche ieder jaar drie publiekscampagnes. “Drogisten hebben een belangrijke rol als specialist in zelfzorg. We moeten deze positie in het voorportaal van de eerste lijn wel duidelijker claimen. Door als sector gezamenlijk deze campagne te organiseren, kunnen we laten zien wat we aan kennis en kunde in huis hebben”, zegt Ed van de Weerd, voorzitter van het CBD.



Bijna alle zelfzorgmedicijnen krijgen houdbaarheid na openen

10 oktober 2018

Fabrikanten van zelfzorgmedicijnen hebben massaal gehoor gegeven aan de oproep van het CBG om de houdbaarheid na openen op de verpakking te vermelden. Naar schatting had in 2015 slechts 10% van de zelfzorgmedicijnen met een hersluitbare verpakking, zoals hoestdrank, deze belangrijke informatie. Als zelfzorgmiddelen na de houdbaarheidsdatum worden gebruikt, kan het middel minder goed werken of bijwerkingen geven. Daarom is besloten dat de meeste medicijnen (92%) zonder recept binnenkort vermelden hoe lang het na openen gebruikt kan worden. Het College ter Beoordelingen van Geneesmiddlen is met hulp van drogisten, apothekers, artsen en patiëntenorganisaties en dankzij de inspanningen van de fabrikanten tot dit mooie resultaat gekomen,



Clearmind CBD-olie bij Radar

20 september 2018

In het consumentenprogramma Radar werd maandagavond 17 september het product Clearmind CBD-olie onder de aandacht gebracht. Radar plaatste twijfels bij zowel de gezondheidsclaims van het product als het gebruik van alcohol. Clearmind verbetert volgens de verpakking de concentratie, het geheugen en zorgt voor meer innerlijke rust. De claims die Clearmind op de verpakking gebruikt, zijn door de keuringsraad KOAG/KAG goedgekeurd. Drogisterijbedrijven kunnen de claims van de verpakking in hun advisering volgen. De beweringen die indirect worden gemaakt over bijvoorbeeld de werking van het middel bij ADHD, gaan te ver en zijn niet goedgekeurd.



Verkeerd gebruik zuur-base druppels kan ernstige gevolgen hebben

10 september 2018

Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) ontvangt jaarlijks vele telefonische vragen van artsen en medische hulpverleners over vergiftigingen. De laatste jaren is daar een toenemend aantal vragen bij over zuur-base druppels. Hoewel het op zich niet om heel veel meldingen gaat, zijn de gevolgen soms ernstig, aldus het NVIC. De meldingen die het NVIC ontvangt, gaan over verkeerd gebruik van de zuur-base druppels van de merken Lucovitaal en Alka Vitae. “Mensen nemen de druppels onverdund in of vergissen zich en zien de flesjes aan voor oogdruppels. Onverdund gebruik veroorzaakt brandwonden zowel op de huid, in de mond en keel als in het oog”, zegt de woordvoerder van het NVIC.



Programma Toegankelijkheid ook voor drogist

13 augustus 2018

Nederland telt 2,5 miljoen mensen met een beperking. MKB-Nederland en VNO-NCW willen aandacht voor deze groep klanten. In het programma Toegankelijkheid werken brancheorganisaties samen met onder meer het ministerie van VWS, de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de Alliantie VN-verdrag. Het CBD informeert de drogisterijbedrijven over de inhoud van het programma en over het belang om aan te haken bij dit initiatief. 15 procent van de bevolking heeft een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. En ze zijn (potentieel) klant. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen zijn winkels  beter toegankelijk te maken voor deze (potentiële) klanten.



Online BHV-tool KNDB

6 augustus 2018

Als ondernemer probeer je ongelukken altijd te voorkomen maar als het noodlot toch toeslaat, wil je dat iedereen binnen je bedrijf weet wat hij of zij moet doen. Het is daarom belangrijk om bedrijfshulpverlening (BHV) goed te organiseren. Ondernemers vinden de regelgeving rondom bedrijfshulpverlening (BHV) echter vaak onduidelijk. Ook zijn de kosten aan de hoge kant. Met de aansluiting bij Help123 heeft de KNDB het voor de zelfstandige drogisterijondernemer voor elkaar gekregen dat BHV op eenvoudige wijze, tegen zeer geringe kosten kan worden georganiseerd. Met Help123 maak je een BHV-plan voor je bedrijf, waarin je de BHV-afspraken aangeeft. Daarnaast kunnen alle medewerkers een online BHV-training volgen, waarmee zij leren hoe te handelen bij een noodgeval.



Succesvolle campagne Gezond op reis

9 juli 2018

Drogisten aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg hebben tijdens de landelijke publiekscampagne Gezond op reis consumenten geïnformeerd over het belang van een goede voorbereiding op de vakantie.Tijdens de actieperiode van 18 juni tot en met 6 juli gaven medewerkers op de winkelvloer persoonlijk advies aan de vakantiegangers om gezondheidsklachten op reis te voorkomen of te behandelen. Zo onderstrepen de drogisten de belangrijke rol in de zorgketen als specialist in zelfzorg.



Succesvolle campagne Gezond op reis

9 juli 2018

Drogisten aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg hebben tijdens de landelijke publiekscampagne Gezond op reis consumenten geïnformeerd over het belang van een goede voorbereiding op de vakantie.Tijdens de actieperiode van 18 juni tot en met 6 juli gaven medewerkers op de winkelvloer persoonlijk advies aan de vakantiegangers om gezondheidsklachten op reis te voorkomen of te behandelen. Zo onderstrepen de drogisten de belangrijke rol in de zorgketen als specialist in zelfzorg.



CBD maakt bezwaar tegen Inspectie

25 juni 2018

Het toezicht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op de wijze van verkoop van UAD-geneesmiddelen in supermarkten van Albert Heijn is naar oordeel van het CBD inadequaat. CBD heeft dan ook daartegen formeel bezwaar aangetekend. De verkoop in de winkels van AH van UAD-geneesmiddelen (uitsluitend geschikt voor verkoop door apotheek en drogist) voldoet volgens CBD niet aan de wettelijke eis van verantwoorde zorg. “Drogisten leveren verantwoorde zorg aan hun klanten bij de verkoop van UAD-geneesmiddelen en zowel consumenten als drogisten mogen verwachten dat de IGJ erop toeziet dat ook andere aanbieders verantwoorde zorg leveren”, stelt mr. Marten Hummel, directeur van het CBD. Het CBD heeft de IGJ dan ook verzocht om alsnog handhavend op te treden.