De Keuringsraad heeft de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren voor gezondheidsreclame aangepast. Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was deze richtlijn toe aan een update.
Welke regels gelden er in gezondheidsreclame voor onder andere SEO, SEA, banners en Google Display? De Keuringsraad zorgt met de vernieuwde richtlijn voor meer duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van adverteerders: waar begint en eindigt die verantwoordelijkheid? Ook zijn er beslissingen gemaakt over welke vormen van adverteren mogelijk zijn om verantwoord reclame te maken. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.
In de richtlijn zijn regels over vindbaarheid op zoekmachines opgenomen, zowel voor betaalde (SEA) en niet-betaalde, organische (SEO) vindbaarheid, en voor het adverteren via Banners/Google Display. De richtlijn geldt niet voor informatiepagina’s, in dat geval geldt de Richtlijn Online Gezondheidsinformatie.
Lees hier de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren