De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

geplaatst op: 11 april 2024

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Het speelt in het voordeel van Kruidvat dat zij producten verkoopt die veelal bekend zijn bij de Keuringsraad. Het is daarmee al gekend welke informatie er over deze gezondheidsproducten, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen gecommuniceerd mag en moet worden op bijvoorbeeld productpagina’s.

Maar, de website van Kruidvat omvat meer dan alleen productpagina’s. Kruidvat wil haar online bezoekers ook graag op andere plekken informeren en wegwijs maken binnen het assortiment. Het gaat om een heleboel tekst – van blogs tot categorieteksten – een leuke uitdaging voor beide partijen. Naast een algemene screening en steekproeven, heeft de Keuringsraad op verzoek van Kruidvat dan ook vrijwel al deze extra teksten getoetst aan de relevante codes en toegelaten.

Content is king

Op menig marketingafdeling komt het vaak genoeg voorbij: ‘content is king’. Het (blijven) creëren van content is enorm belangrijk voor online spelers en Kruidvat zal na de toelating van de website dan ook niet stoppen met schrijven. Zij heeft aan de Keuringsraad voldoende kunnen laten zien dat ze in staat is dit op een verantwoorde manier te doen, onder meer door workshops te volgen bij de Keuringsraad en een intern compliance team op te zetten. Bij twijfel is voorleggen aan de Keuringsraad nog altijd mogelijk en de Keuringsraad zelf zal het komende jaar maandelijkse steekproeven uitvoeren om de vinger aan de pols te houden.

Wel de eerste, niet de laatste

Een webshop van dit formaat met een toelatingsnummer is nu nog uniek, maar de Keuringsraad doet er samen met de branche alles aan om in de toekomst ook andere webshops van drogisten van een toelatingsnummer te voorzien. Met het toelatingsnummer laat Kruidvat nu zichtbaar zien haar verantwoordelijkheid te nemen, een belangrijk principe binnen de zelfregulering. De volgende samenwerkingen zijn al opgezet tussen de Keuringsraad en andere partijen die hier ook graag aan willen voldoen.

Barbara Polychronakis (links) van de Keuringsraad overhandigt het toelatingsnummer aan Melanie Jacobs van AS Watson