Op 11 januari startte het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) samen met het landelijke programma ‘Doen of laten?’ een gecoördineerde actie om Nederlanders te wijzen op de keuzehulp Maagklachten op Thuisarts.nl. Drogisterijen attendeerden hun klanten met posters en flyers op deze keuzehulp. De grote stijging in bezoekersaantallen van de keuzehulp toont het succes van de campagne. Daarom is besloten om de campagne te verlengen.
Drogisterijen ontvangen binnen twee weken vanuit het hoofdkantoor weer nieuwe flyers die ze aan klanten kunnen overhandigen als zij een maagmiddel aanschaffen of vragen hebben over maagklachten. Gecertificeerde zelfstandigen ontvangen het pakketje via het CBD. Het overhandigen van de flyers blijkt voor drogisten een mooie aanleiding te zijn om een goed adviesgesprek over maagklachten aan te gaan, waarbij ook kan worden gewezen op het belang van een gezonde leefstijl.
De bezoekersaantallen van de diverse maagklachtenpagina’s op Thuisarts.nl zijn door de campagne fors gestegen. Het webadres ‘thuisarts.nl/maagklachten/ik-wil-misschien-stoppen-met-maagzuur-remmers spande de kroon met 15.000 extra bezoekers. De keuzehulp werd veel vaker gevonden. In vergelijking met het gemiddelde bezoek over de afgelopen zes maanden startten bijna vier keer zoveel mensen met de keuzehulp en doorliepen bijna duizend mensen de keuzehulp volledig.
Een op de vier Nederlanders heeft wel eens last van maagklachten. Vaak worden de klachten veroorzaakt door een ongezonde leefstijl zoals te vet eten, roken, alcohol of onvoldoende beweging. Maagzuurmedicatie kan dan snel verlichting bieden, maar langdurig gebruik zonder medische indicatie is niet zonder risico. Om mensen met maagklachten goed voor te kunnen lichten is er een keuzehulp gemaakt. In de keuzehulp leren mensen met maagklachten wat zij zelf kunnen doen aan hun klachten en welke risico’s het gebruik van maagzuurmedicatie met zich mee kan brengen.
Aanleiding voor het ontwikkelen van deze keuzehulp was recent onderzoek van het Radboudumc, het Nivel en het NHG. Zij lieten in maart 2022 zien dat patiënten vaak onnodig lang maagzuurremmers gebruiken en dat een groot deel van deze middelen via de drogist worden aangeschaft. Dit toont het belang van de campagne aan. Maagzuurremmers kunnen complicaties veroorzaken en verbergen mogelijk een ongezond leefpatroon.
Naast de posters en flyers die verwijzen naar de keuzehulp, zijn alle 10.000 drogisterijmedewerkers onder andere via het Nascholingsplatform door huisarts Jeannemieke Schade geschoold over de zorg voor mensen met maagklachten gebaseerd op de huisartsenrichtlijn. Deze kennis is ook weer verwerkt in het nascholingsmateriaal en examenmateriaal. Met deze actie hopen de drogisterijen hun klanten met maagklachten beter te kunnen helpen.