In 2023 is de klachtencommissie van CBD/PCO in het leven geroepen en zijn de leden Marie-Hélène Schutjens, Nieske Heerema en Ele Visser benoemd. In september 2023 zijn de twee PCO Klachtenregelingen in werking getreden: de klachtenregeling voor consumenten en de klachtenregeling voor drogisterijen.
De klachtencommissie behandelt klachten die op basis van een van deze twee regelingen zijn geuit. De klachtenregeling voor consumenten is bestemd voor klachten over de verkoop en aflevering van en de advisering over zelfzorggeneesmiddelen in gecertificeerde winkels of webshops met de Groene Plus. De klant neemt eerst contact op met de betreffende drogisterij of het hoofdkantoor. Komen zij er samen niet uit, dan kan de klachtencommissie van het CBD hulp bieden. De klachtenregeling voor drogisten gaat over klachten die betrekking hebben op een beslissing van PCO Certificerend Orgaan.
De klachtenregelingen zijn onder de aandacht gebracht van consumenten en winkelmedewerkers. Dit heeft ertoe geleid dat via de mailbox van de klachtencommissie veel klachten zijn binnengekomen. Het is goed te zien dat de klachtencommissie steeds meer bekendheid krijgt. De klachtencommissie heeft tot en met april 2025 in totaal 4 klachten van drogisterijen gehad. Deze klachten gingen voornamelijk over holdpoints of intrekkingen. Daarnaast heeft de commissie klachten van consumenten ontvangen over onder andere het niet correct afhandelen van een risicowaarschuwing, het niet vermelden van een bijwerking of het maximaal aantal verkochte verpakkingen.
Naast deze klachten kreeg de klachtencommissie veel klachten van consumenten binnen over bijvoorbeeld prijzen, leverbaarheid van actieproducten en klantvriendelijkheid in het algemeen. Deze klachten horen niet bij de klachtencommissie thuis en worden daarom ook niet in behandeling genomen door de commissie.