Op 10 januari woonden z’n 130 belangstellenden de nieuwjaarsreceptie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) bij. De bijeenkomst stond dit jaar in het teken van ondernemen binnen de (inter)nationaal veranderende economische en politieke omstandigheden.
De nieuwjaarsreceptie werd dit jaar voor het eerst georganiseerd bij Green Village te Nieuwegein omdat er behoefte was aan meer ruimte voor netwerken. De directeuren en voorzitters van de koepelverenigingen, Ronald van Welie en Monica van Ee (NCV) en Jos Jongstra en Ed van de Weerd (CBD) proostten met de ruim 130 aanwezigen op het nieuwe jaar.
De voorzitters blikten kort terug op 2023, wat voor beide koepelverenigingen een positief jaar was, en gingen in op de plannen voor het komende jaar. Monica van Ee: “De NCV heeft als doel om haar leden te informeren en ontzorgen en dat is een continu proces. Het vertrouwen van de consument is laag, daarom willen we zo transparant mogelijk zijn over onze cosmeticaproducten. Bijvoorbeeld met de Reclamecode Cosmetische Producten om het vertrouwen van consumenten in de reclame-uitingen over cosmetica te behouden. En deze maand (25 januari) lanceert NCV de consumentgerichte website Mijncosmetica.nl die alle vragen over cosmetica beantwoordt. In 2023 lanceerde de NCV ook in samenwerking met Cosmetics Europe, de Cosmile Ingrediënt Database. Met de COSMILE-app kunnen consumenten een product in de winkel scannen om snel de ingrediënten te achterhalen; handig als je bijvoorbeeld een allergie hebt of een specifiek ingrediënt zoekt. Ook drogisterijmedewerkers kunnen met deze twee initiatieven hun advisering over cosmetica ondersteunen.”
Ed van de Weerd kijkt ook terug op een positief jaar waarin de consument de drogisterij heeft herontdekt en de deskundigheid van de drogisterij met de Groene Plus steeds meer herkent. “Ik heb veel vertrouwen in de toekomst van de drogisterijbranche. We zien een groeiende bewustwording van zelfzorg en een toenemende vraag naar producten die bijdragen aan een gezonde levensstijl. Aan de andere kant ben ik me ook bewust van de uitdagingen. De wetswijziging over de iPad-drogist leek deze zomer van de baan, maar beleefde toch een come back. De komende jaren moeten we de krachten blijven bundelen om de deskundigheid van de drogist voor het voetlicht te brengen. We vragen drogisterijen en webshops die nog niet zijn gecertificeerd, om zich aan te sluiten bij de Groene Plus. Zodat we één gezicht naar buiten tonen en de consument weet waar hij terecht kan voor het juiste product PLUS een deskundig advies over zelfzorg.”
2023 was ook het jaar waarin veel consumenten voor financiële uitdagingen stonden en dat zal de komende tijd doorzetten. Hoe gaan de cosmetica-industrie en de drogisterijbranche daarmee om? Ed van de Weerd: “Als drogist staan we dichtbij de consument en hebben we verschillende initiatieven ondernomen om de consument ook in deze tijd te ondersteunen. Of het nu gaat om scherpe aanbiedingen, de groeiende populariteit van het huismerk en onze investeringen daarin of maatschappelijke initiatieven; als drogisterij zullen we de komende jaren het welbevinden van de consument blijvend ondersteunen met gezondheidsproducten, verzorgingsproducten en een deskundig advies tegen een eerlijke prijs.”
Het welbevinden van de consument is de gemeenschappelijke drijfveer van beide koepelorganisaties. Monica van Ee: “Drogisterijen en de cosmetica-industrie werken hecht samen om de consument zo goed mogelijk te bedienen. De laatste jaren hebben we bijvoorbeeld gezamenlijk stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en bewustwording richting consumenten. De brancheplannen duurzaam verpakken en de monitoring daarvan zijn mooie voorbeelden. Maar ook het gezamenlijk optrekken in de communicatie naar consumenten over wat te doen met afval. Daarnaast organiseren we regelmatig informatiesessies over de verwachtingen rondom aankomende duurzaamheidswetgeving, waar we gezamenlijk de schouders onder zetten. Binnen de veranderende regelgeving is het belangrijk dat we open en transparant met onze gemeenschappelijke consument blijven communiceren.”
Spreker Focco Vijselaar, directeur van ondernemersvereniging VNO-NCW, ging vervolgens in op ondernemen binnen de huidige politieke en economische omstandigheden. Hij gaf een inkijkje in de politieke keuken van de ondernemersvereniging en de samenwerking die zij hebben met onder meer de vier partijen die momenteel aan de formatietafel zitten. “VNO/NCW heeft goede banden met de meeste partijen en we zorgen ervoor dat de stem van ondernemend Nederland wordt gehoord in Den Haag.” Daarnaast ageerde hij tegen de toenemende regeldruk: “Het is goed om te horen welke initiatieven de cosmetica-industrie en drogisterijbranche nemen om bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO). Maar de regeldruk op al dit soort terreinen overschaduwt inmiddels allerlei initiatieven. Als ondernemers oplossingen suggereren die in de praktijk kunnen werken, dan is dat vaak het startpunt van verdere onderhandelingen en komen er nog weer allerlei extra regels bovenop. Een derde van de regels is onwerkbaar voor het MKB en ook de belastingdruk loopt op; Nederland wijkt op veel punten negatief af van het EU-gemiddelde. Uit een enquête die we onlangs hebben gehouden, blijkt dat velen geen plezier meer hebben in het ondernemerschap door de toegenomen regeldruk. Niet alleen nationaal; vanuit Brussel komen er dagelijks ook zo’n 5 a4-tjes per dag aan nieuwe regels bij. Daardoor ontstaat er een onwerkbare situatie en zie je dat een bedrijf met bijvoorbeeld 40 werknemers inmiddels een fulltime compliance manager in dienst moet nemen. VNO-NCW strijdt in 2024 door om hier wat aan te doen met onder andere een uitvoeringstoets bij nieuwe regels. Is het wel praktisch uitvoerbaar voor ondernemers en burgers? We zetten deze thema’s met stip op de politieke agenda zodat ook ondernemers in deze branche kunnen blijven doen waar ze goed in zijn: producten lanceren en verkopen waar mensen vertrouwen in hebben en die het leven een stukje aangenamer maken.”
Na de voordracht van Focco Vijselaar werden alle deelnemers uitgenodigd voor het traditionele stamppottenbuffet ‘met moderne twist’ en werd er volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te netwerken.
Klik op de foto’s om te vergroten