Veel Nederlanders hebben wel eens last van maagklachten, zeker na de feestdagen. Welke medicatie is het meest geschikt of is het juist beter om aan de leefstijl te werken? Vanaf 11 januari organiseert het CBD met ‘Doen of Laten?’ een campagne over Maagklachten. Volgende week ontvangen alle drogisterijen posters en flyers die met een QR-code verwijzen naar de keuzehulp Maagklachten van Thuisarts.nl.
In de keuzehulp Maagklachten leren mensen met maagklachten wat zij zelf kunnen doen aan hun klachten. Ook stellen CBD en ‘Doen of Laten?’ een video beschikbaar waarin huisarts Jeannemieke Schade vertelt over de zorg voor mensen met maagklachten, gebaseerd op de huisartsenrichtlijn. Meedoen aan dit programma zorgt ervoor dat drogisten hun klanten met maagklachten beter kunnen helpen en draagt bij aan de strategische doelstelling om als drogisterij een rol te spelen in de zorg.
De campagne is hard nodig: onderzoek van het Radboudumc, het Nivel en het NHG toonde in maart 2022 aan dat veel patiënten onnodig maagzuurremmers gebruiken. Maagzuurremmers kunnen complicaties veroorzaken en verbergen mogelijk een ongezond leefpatroon. Maagklachten worden immers vaak veroorzaakt door vet eten, roken, alcohol drinken of onvoldoende bewegen. Om patiënten met maagklachten hierover goed voor te lichten, hebben Thuisarts.nl en ‘Doen of laten?’ een keuzehulp gemaakt. Deze geeft inzicht in de maagklachten en adviezen wat te doen.
‘Doen of laten?’ is een landelijk programma van het Citrienfonds dat zorgverleners en patiënten bewust maakt dat niet alle zorg toegevoegde waarde heeft en sommige zorg zelfs schadelijk is. Het fonds is een initiatief van de NFU (Nederlandse Federatie van Universitaire Medische Centra) en mede mogelijk gemaakt door ZonMw (Nederlandse organisatie van gezondheidszorgonderzoek en zorginnovatie). Het fonds werkt aan de juiste zorg, met de juiste informatie op de juiste plek.
Doen of Laten? is een landelijk programma waarin alle belangrijke zorgpartijen participeren. De projecten hebben grote impact. Dat wij als drogisterijen zijn uitgenodigd om mee te doen, is een bevestiging van de groeiende bewustwording bij zorgpartijen dat drogisterijen in de zorg een rol (kunnen) spelen.
De actie zal de nodige aandacht in de media krijgen, dus zorg dat op 11 januari 2023 de poster in de buurt van het zelfzorgschap hangt en overhandig de folders aan klanten die een maagmiddel aanschaffen of vragen over maagproblemen hebben. In principe hoef je als drogist zelf niets anders te doen dan de posters ophangen en de flyers verspreiden. Extra aandacht voor leefstijl bij maagproblemen is belangrijk. Bekijk daarvoor het Nascholingsmagazine over Maagklachten, de advieskaart Maagklachten of lees de informatie na en maak de kennisquiz op Drogistensite. Bekijk ook vooral de video van huisarts Jeannemieke Schade. Deze is onderaan dit bericht te vinden, op onze social media en op het Nascholingsplatform.
Zelfstandige drogisterijen die het drukwerk niet via het hoofdkantoor van DA, Etos of AS Watson ontvangen, kunnen 2 posters en 30 flyers kosteloos aanvragen via info@cbd-maarssen.nl