Clearmind CBD-olie bij Radar

20 september 2018

In het consumentenprogramma Radar werd maandagavond 17 september het product Clearmind CBD-olie onder de aandacht gebracht. Radar plaatste twijfels bij zowel de gezondheidsclaims van het product als het gebruik van alcohol.

Clearmind verbetert volgens de verpakking de concentratie, het geheugen en zorgt voor meer innerlijke rust. De claims die Clearmind op de verpakking gebruikt, zijn door de keuringsraad KOAG/KAG goedgekeurd.

Gezondheidsclaims

Drogisterijbedrijven kunnen de claims van de verpakking in hun advisering volgen. De bewerigen die direct of indirect zijn gemaakt over de werking van het middel bij ADHD, gaan te ver en zijn niet goedgekeurd.

Gebruik van alcohol

Clearmind is volgens de producent geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. In de uitzending van Radar werd de hoeveelheid alcohol berekend die kinderen binnen zouden krijgen bij de geadviseerde hoeveelheid, dat zou volgens het tv-programma een half glas bier zijn bij kinderen vanaf 12 jaar. Volgens de producent is die hoeveelheid beduidend minder. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit NVWA geeft aan dat zij geen eigen onderzoek hebben gedaan naar deze hoeveelheid. “Het is de verantwoordelijkheid van producent en verkoper om te bepalen of de verkoop van dit product passend is”, aldus de NVWA. Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven is het met de NVWA eens dat het in het algemeen niet wenselijk is dat (jonge) kinderen worden blootgesteld aan alcohol

Reclame Code Commissie

Bij de Reclame Code Commissie zijn twee klachten ingediend over Clearmind en daar is al uitspraak over gedaan. Eén klacht ging over een claim die gemaakt is in de tv-commercial die verder ging dan de claim op de verpakking. In de commercial werd gesproken over een ‘aanzienlijke verbetering van de concentratie’. Het woordje ‘aanzienlijke’ is in deze niet toegestaan door de RCC en is ook niet goedgekeurd door KOAG/KAG. De claim ‘verbetering van de concentratie’ hangt vast aan een gebruikte botanical en niet aan CBD en kan wel gemaakt worden in commercials. 
De andere klacht die de RCC ontving, ging over het feit dat het product alcohol bevat en adverteert richting eindexamenscholieren. De uitspraak van de RCC is dat het product voldoet aan de wet- en regelgeving en legaal in de markt is. Er is volgens de RCC dan ook geen belemmering om te adverteren.